Hátsó fékek felújítása - összeszerelés Nyomtatás
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 
Silvi-dolgok - Futómű
Írta: KeeF   
2009. április 23. csütörtök, 18:23
Ez a művelet nem ment zökkenőmentesen, egy-két lépéshez nem árt egy kis segítség és van néhány trükk, ami nélkül nem boldogultam. Ezekért külön köszönet Urbinak!
Akkor vágjunk bele.

Először gondosan megtisztítottam a fékek belsejét. A fékmunkahenger mozgási területéről, némi WD40 segítségével, eltávolítottam a rozsdafoltokat (bár a manual külön kiemeli hogy ásványi tartalmú olajat ne használjunk), majd féktisztítóval a zegergyűrűk vájatát is kitakarítottam. A kézifék csapágyazásáról is le kell mosni a régi zsírt (majd kap újat), rozsdával itt remélhetőleg nem fogunk találkozni.
altalt

Az összeszereléshez felhasználtam egy javítókészletet (vagy felújítókészletet, ki hogy hívja) fékenként természetesen. Főleg az elfáradt gumialkatrészek pótlása végett. Bár a készlet teljesen passzolt, érdekes módon maradt egy felhasználatlan zégergyűrű (a képen a legkisebb).
 
alt 
A kézifék mechanizmussal kezdtem az összeszerelést. Fontos, hogy jól rakjuk össze, jó szögben álljon az excentrikus mélyedés. Alaposan bezsíroztam, hogy biztosan ne ragadjon be és simán tudjon fordulni. A csapágy belsejébe is bőven kentem. Lytium alapú molibdénes zsírt használtam.
 
   
 
A kis "bigyót" (lekerekített végű kis fémhenger) ne felejtsük el most berakni, később nem lesz rá lehetőség újabb szétszerelés nélkül. Berakáshoz célszerű egy csipeszt használni:
 
alt

Következik a dugattyú és a féknyereg belseje. Kb. ezek az alkatrészek (gumik nélkül):
 
alt
 
Nem árt szemrevételezni az alkatrészeket szerelés előtt, hogy mindegyik rendben van-e: nincsenek megkopva, elhajolva stb. Nálam például a fékdugattyú állítószerkezetének távtartói voltak meggyötörve, valószínűleg a beragadt féknyereg-csúszka következménye.
 
alt
 
A fékdugattyú belsejének összerakása egyszerű folyamat. A képen látható sorrendben (lentrol felfelé csapágy - alátét - rugó - alátét) kell ráhelyezni az állító szerkezetre. A gumigyűrű irányánál figyelni kell arra, hogy (a képhez viszonyítva) felfelé legyen nyitva.
 
alt
 
A fékdugattyút legyártattam egy szakemberrel rozsdamentes acélból, mert a gyári elég megviselt volt. Kis berágódás, rozsda, kopás. Ahhoz, hogy a gyárit megközelítő minőséget elérje az utángyártott darab, kellett volna még egy keménykróm bevonat. De amikor meghallottam a keménykrómozás tarifáit, úgy gondoltam sokkal jobban járok, ha inkább gyártatok még egy garnitúrát és ha túlságosan bekopott, akkor kicserélem. A saválló acél legalább nem fog rozsdásodni. A szakember munkája amúgy első osztályúnak tűnik.
 
alt

A fékdugattyúba helyezés után jöhet a zéger-gyűrű. Ehhez szükségünk lesz egy megfelelő méretű csőre a rugó összenyomásához és nem árt egy zégergyűrű-fogó sem. Én a galériában is látható műanyag csövet használtam erre a célra. Az eredmény:
 
alt
 
A dugót most egy kicsit félreteszük. A következő lépés a nyomórúd berakása. A felújítókészletből az o-gyűrűt használjuk fel, majd kicsit zsírozzuk meg a "bigyó"-val érintkező részen:
Nyomórúd új o-gyűrűvelBezsírozva

Rakjuk a helyére a nyomórudat, majd a rugótartót és rögzítsük a zégergyűrűvel. A rugótartó behelyezésénél figyeljünk rá, hogy a kidudorodás a megfelő mélyedésbe kerüljün.
 
Nyomórúd beszerelve
 
Eddig volt az egyszerű rész. Most jön az egyik fő szívás, a rugó beszerelése és rögzítése; ez elég nehézkes. Kb. 3 óra szenvedés után telefonos segítséget kértem és meglett a megoldás, amiért nagy köszönet Urbinak :) Ahogy nekem sikerült összeraknom:
Rugó behelyez, leszorító a rugóra és itt jön a nagy trükk: a zégergyűrűt még behelyezés előtt összenyomjuk és egy meghajlított drótdarab/szög segítségével rögzítjük összehúzott állapotában. Az eddigiek után berakjuk a zégergyűrűt úgy, hogy az "u"  drótdarab végei lefelé mutassanak. Most ha jó erőben érezzük magunkat akkor egy cső segítségével lenyomjuk a rugót és a helyére pöcköljük a zégergyűrűt. Én inkább egy megfelelő átmérőjű és hosszúságú (a méreteket gyorsan ki lehet találni) csődarab és egy tartalék féknyereg kézifékállítójának segítségével szorítottam a rugót. Így könnyeb a helyére játszani a zégergyűrűt.  Fontos, hogy a fogóval jó eséllyel belemarunk az állító izébe és utána nem fogjuk tudni használni, ezért olyat hasznájunk amiért nem kár. Ha jó helyen van akkor lenyomjuk, a drótdarab kicsúszik és a gyűrű szétugrik megelelően rögzítve a rugót. Elb@szott egy dolog....
 
Ha ügyesek voltunk...

Ha ez is megvan, akkor nagy baj már nem érhet. Egyetlen nehezebb dolog van hátra: a porvédő bejátszása és az összerakott dugó berakása. Nálam a két dolog eléggé összeolvadt. A porvédőt áthúztam a dugó alsó részére és kifordítottam, így sikerült beigazítanom a helyére, majd ahogy tekertem be a dugót, szépen a helyére csúszott. Ha ezt az utat választjuk, ne felejtsük el a végén megigazítani a redőket a porvédőn lire ici.
 
Porvédő a helyén

Már csak a felfogató részt kell felszerelnünk. A kenőzsírral nem érdemes spórolni, nyomjuk tele bátran.
 
Felfogató, félig összerakva

A porvédőgumi magától ugrik a helyére ha összenyomjuk. A csavarokat meghúzzuk, szervíz leírás szerinti 22-31 Nm-rel és elkészültünk. Nem árt még esetleg kicserélni a légtelenítő szelepet. Ezután én feltöltöttem fékolajjal, hogy ne rozsduljon vissza, és elraktam amíg fel nem szerelem.
 
A végeredmény
Képgaléria - Hátsó fék összeszerelése
avtomaticheskij-poliv.net.ua
www.etalon.com.ua
kokun.net
Módosítás dátuma: 2015. december 08. kedd, 02:01