Hátsó fékek felújítása - összeszerelés |
Silvi-dolgok - Futómű | ||||||
Írta: KeeF | ||||||
2009. április 23. csütörtök, 18:23 | ||||||
Ez a művelet nem ment zökkenőmentesen, egy-két lépéshez nem árt egy kis segítség és van néhány trükk, ami nélkül nem boldogultam. Ezekért külön köszönet Urbinak!
Akkor vágjunk bele.Először gondosan megtisztítottam a fékek belsejét. A fékmunkahenger mozgási területéről, némi WD40 segítségével, eltávolítottam a rozsdafoltokat (bár a manual külön kiemeli hogy ásványi tartalmú olajat ne használjunk), majd féktisztítóval a zegergyűrűk vájatát is kitakarítottam. A kézifék csapágyazásáról is le kell mosni a régi zsírt (majd kap újat), rozsdával itt remélhetőleg nem fogunk találkozni. Az összeszereléshez felhasználtam egy javítókészletet (vagy felújítókészletet, ki hogy hívja) fékenként természetesen. Főleg az elfáradt gumialkatrészek pótlása végett. Bár a készlet teljesen passzolt, érdekes módon maradt egy felhasználatlan zégergyűrű (a képen a legkisebb).
A kézifék mechanizmussal kezdtem az összeszerelést. Fontos, hogy jól rakjuk össze, jó szögben álljon az excentrikus mélyedés. Alaposan bezsíroztam, hogy biztosan ne ragadjon be és simán tudjon fordulni. A csapágy belsejébe is bőven kentem. Lytium alapú molibdénes zsírt használtam.
A kis "bigyót" (lekerekített végű kis fémhenger) ne felejtsük el most berakni, később nem lesz rá lehetőség újabb szétszerelés nélkül. Berakáshoz célszerű egy csipeszt használni:
Következik a dugattyú és a féknyereg belseje. Kb. ezek az alkatrészek (gumik nélkül): Nem árt szemrevételezni az alkatrészeket szerelés előtt, hogy mindegyik rendben van-e: nincsenek megkopva, elhajolva stb. Nálam például a fékdugattyú állítószerkezetének távtartói voltak meggyötörve, valószínűleg a beragadt féknyereg-csúszka következménye.
A fékdugattyú belsejének összerakása egyszerű folyamat. A képen látható sorrendben (lentrol felfelé csapágy - alátét - rugó - alátét) kell ráhelyezni az állító szerkezetre. A gumigyűrű irányánál figyelni kell arra, hogy (a képhez viszonyítva) felfelé legyen nyitva.
A fékdugattyút legyártattam egy szakemberrel rozsdamentes acélból, mert a gyári elég megviselt volt. Kis berágódás, rozsda, kopás. Ahhoz, hogy a gyárit megközelítő minőséget elérje az utángyártott darab, kellett volna még egy keménykróm bevonat. De amikor meghallottam a keménykrómozás tarifáit, úgy gondoltam sokkal jobban járok, ha inkább gyártatok még egy garnitúrát és ha túlságosan bekopott, akkor kicserélem. A saválló acél legalább nem fog rozsdásodni. A szakember munkája amúgy első osztályúnak tűnik.
A fékdugattyúba helyezés után jöhet a zéger-gyűrű. Ehhez szükségünk lesz egy megfelelő méretű csőre a rugó összenyomásához és nem árt egy zégergyűrű-fogó sem. Én a galériában is látható műanyag csövet használtam erre a célra. Az eredmény: A dugót most egy kicsit félreteszük. A következő lépés a nyomórúd berakása. A felújítókészletből az o-gyűrűt használjuk fel, majd kicsit zsírozzuk meg a "bigyó"-val érintkező részen:
Rakjuk a helyére a nyomórudat, majd a rugótartót és rögzítsük a zégergyűrűvel. A rugótartó behelyezésénél figyeljünk rá, hogy a kidudorodás a megfelő mélyedésbe kerüljün. Eddig volt az egyszerű rész. Most jön az egyik fő szívás, a rugó beszerelése és rögzítése; ez elég nehézkes. Kb. 3 óra szenvedés után telefonos segítséget kértem és meglett a megoldás, amiért nagy köszönet Urbinak :) Ahogy nekem sikerült összeraknom:
Rugó behelyez, leszorító a rugóra és itt jön a nagy trükk: a zégergyűrűt még behelyezés előtt összenyomjuk és egy meghajlított drótdarab/szög segítségével rögzítjük összehúzott állapotában. Az eddigiek után berakjuk a zégergyűrűt úgy, hogy az "u" drótdarab végei lefelé mutassanak. Most ha jó erőben érezzük magunkat akkor egy cső segítségével lenyomjuk a rugót és a helyére pöcköljük a zégergyűrűt. Én inkább egy megfelelő átmérőjű és hosszúságú (a méreteket gyorsan ki lehet találni) csődarab és egy tartalék féknyereg kézifékállítójának segítségével szorítottam a rugót. Így könnyeb a helyére játszani a zégergyűrűt. Fontos, hogy a fogóval jó eséllyel belemarunk az állító izébe és utána nem fogjuk tudni használni, ezért olyat hasznájunk amiért nem kár. Ha jó helyen van akkor lenyomjuk, a drótdarab kicsúszik és a gyűrű szétugrik megelelően rögzítve a rugót. Elb@szott egy dolog....
Ha ez is megvan, akkor nagy baj már nem érhet. Egyetlen nehezebb dolog van hátra: a porvédő bejátszása és az összerakott dugó berakása. Nálam a két dolog eléggé összeolvadt. A porvédőt áthúztam a dugó alsó részére és kifordítottam, így sikerült beigazítanom a helyére, majd ahogy tekertem be a dugót, szépen a helyére csúszott. Ha ezt az utat választjuk, ne felejtsük el a végén megigazítani a redőket a porvédőn lire ici. Már csak a felfogató részt kell felszerelnünk. A kenőzsírral nem érdemes spórolni, nyomjuk tele bátran. A porvédőgumi magától ugrik a helyére ha összenyomjuk. A csavarokat meghúzzuk, szervíz leírás szerinti 22-31 Nm-rel és elkészültünk. Nem árt még esetleg kicserélni a légtelenítő szelepet. Ezután én feltöltöttem fékolajjal, hogy ne rozsduljon vissza, és elraktam amíg fel nem szerelem. |
||||||
Módosítás dátuma: 2015. december 08. kedd, 02:01 |