Hátsó fékek felújítása - szétszerelés, galvanizálás |
Silvi-dolgok - Futómű | |||
Írta: KeeF | |||
2009. március 18. szerda, 20:35 | |||
A hátsó fékek meglehetősen leharcolt állapotban voltak. Már szemrevételezéskor látszott, hogy a betétek nem egyformán koptak. Szétszereléskor kiderült, hogy mind a két féknél be voltak rohadva a nyereg vezetőpálcái. Satuban, franciakulccsal kellett ráfogni a megmozdításhoz és kiszedéshez. Csoda, hogy volt még fékhatás...
A leszerelés könnyen ment (kézifékbowden + fékcsövek lekötése, utóbbiak helyett újak kellenek majd, csavarozás) a szétszerelés annál inkább gondot okozott. A szétszereléshez szükséges egy seegergyűrű-fogó, vagy két csavarhúzó/ár és sok türelem. ;) A fékmunkahengert az óramutató járásával ellentétes irányban tudjuk kitekereni. Ehhez szükséges lehet egy csőrösfogó és/vagy egyéb célszerszám (nálam 3 különbüző méretű harapófogó kellett...). Update: A fékdugattyú kitekeréséhez jól használható egy 16-17-es villáskulcs (mérettől és kialakítástól függően más méret kellhet) és egy franciakulcs. A kulcsot beakasztjuk a dugattyú tetején található vályatokba, ráfogunk a franciakulccsal amivel így sokkal nagyobbat tudunk feszíteni. A nyomórudat rúgó ellenében lefogó seegergyűrű kiszedésénél vigyázni kell, mert amikor kipattan a gyűrű, a még bent maradt fékolaj kifröccsen (tapasztalat...). A kézifék mechanizmust csak a nyomórúd és a kis "bizbasz" (lekerekített végű fémhenger) kiszedése után lehet kihúzni. Szétszereléskor nem árt megjegyezni, hogy mi hol volt, vagy beszerezni a gyári szerviz útmutató ide vonatkozó részeit. A felújítás első lépésének a homokfújás + galvanizálást választottam look at these guys. A galvanizálás (mivel a féknyereg öntvény) jelen esetben horganyzást jelent. A fékhenger helyét illetve a kézifék mechanizmus nyílását le kell dugózni galvanizálás előtt. Ez két okból is fontos: a hengerfal a fékolajnak köszönhetően nem igényel kezelést, azonban a hengerfalra rakódó galván csökkenti az átmérőt, ami a munkahenger megszorulását okozhatja. A másik érv a ledugozás mellett az, hogy a kézifék mechanizmus tűcsapágyazását tönkreteszi a galvanizálás, a pótlás pedig drága (4e/csapágy) és nehézkes (ki kell alakitani a nyílást a nyomórúd kapcsolódásához). Nálam egy esztergályos gyártotta le műanyagból a dugókat és ütötte be a helyére (ezeket a galvanizálás után ki kellett fúrni). A légtelenítő és a fékcső nyílását M10x1-es csavarral zártam le amit szigeteltem teflonszalaggal is (azt ugyanis nem bántják a galvanizálás során használt savak). A galvanizálás eredménye: Elsőre jól néz ki, de akadnak problémák. Vagy a homokfújás minősége nem volt megfelelő vagy visszarozsdult galvanizálás előtt, mert a horgany nem mindenhol takart. Vannak kisebb foltok, ahol nem tapadt meg. A tömítő gumigyűrű és a porvédő pereménél egyébként sem fogta be a galván, ezért még lesz vele munka. A terv az, hogy megfelelő csiszolgatás után, valamiyen rozsdamaró/rozsdaátalakító alkalmazása után lefújom cink-spray-vel, majd hőálló ezüsttel. Képgaléria - Galvanizált fékek |
|||
Módosítás dátuma: 2015. december 08. kedd, 02:01 |